Deze studiedag vond plaats op 20 april 2004 in de Academiezaal van het C.C. te Sint-Truiden.
De jongste loot aan de boom van internationale vernieuwende politieconcepten als community policing, problem-oriented policing e.a. heet ‘intelligence led policing’ (ILP), in het Nederlands soms vertaald als ‘informatiegestuurde politiezorg’. Ook in België experimenteren zowel de federale als lokale politie met het begrip. Desondanks blijkt een grote behoefte te bestaan aan informatie over enerzijds het begrip en zijn oorsprong en anderzijds over hoe het een plaats kan krijgen in de verschillende politieniveaus, functionaliteiten en processen.
In onze complexe en sterk veranderende samenleving worstelen politie en alle andere partners in het integrale veiligheidsbeleid al jaren met de vraag: hoe kan een meer doeltreffend, doelmatig en coherent veiligheidsbeleid worden gevoerd? Met de opgang van begrippen als community policing en problem-oriented policing wordt daarbij, in tegenstelling tot het traditionele louter reactieve en incidentele politiewerk, gepleit voor een meer pro-actief en preventief veiligheidsbeleid dat met behulp van gericht maatwerk van politie en andere partners, de veiligheidsproblemen achter de steeds weerkerende incidenten aanpakt. “Intelligence” neemt hierbij een centrale plaats in: zowel als middel in het proces van adequate informatievergaring en probleemanalyse, alsook als doel, nl. het ontwikkelen van een planmatige en informatiegestuurde politie- en veiligheidszorg. Dit laatste is essentieel om van een ‘intelligence based policing’ tot een ‘intelligence led policing’ te komen. Binnen ILP wordt een onderscheid gemaakt tussen strategic en operational intelligence. Het eerste heeft tot doel om aan beleidsbepaling (incl. risico-analyse) te kunnen doen, bv. bij de voorkoming van specifieke misdrijven e.a. Het tweede heeft als doel specifieke delicten, plaatsen en daders te identificeren en aan te pakken. Cruciaal in ILP is de coherentie tussen beide activiteiten. Hoe bereikt men deze, en in welke mate bevorderen of belemmeren o.m. de nieuwe intermediaire politiestructuren en middelen uit de politiehervorming zoals AIK, ANG, POLIS e.a. adequate informatievergaring en uitwisseling? Kunnen de talrijke politionele analisten hierin hun rol waarmaken?
ILP kan zowel worden toegepast op het federale niveau bv. in het kader van rondtrekkende dadergroeperingen of georganiseerde criminaliteit, als op lokaal niveau bij bv. de problematiek van overlast en jongerencriminaliteit. Maar ook andere organisaties, zoals bv. de staatsveiligheid hebben wellicht baat bij een ILP werkmethodiek. Hoe krijgt dit concreet vorm? Op de studiedag wordt vertrokken van concrete case studies om praktisch inzicht te verwerven in de mogelijkheden en beperkingen van ILP binnen en buiten de politie.
Naast deze prangende praktische items resten er stellig meer principiële vragen. Hoever kan de informatieverzameling wel gaan? In welk maatschappelijk perspectief wordt de verkregen ‘intelligence’ toegepast? Past die bv. uitsluitend in een toenemend risico-denken over daders en plaatsen? Is het vooral pakken en neutraliseren dat de boventoon draagt? Kortom, dit onderwerp verdient niet enkel uitgebreide duiding maar is ook voer voor een interessant debat over de functie van politie tegen een steeds complexer wordende maatschappelijke achtergrond.
+32 (0)476 20 29 40
Driekoningenplein 20
B-9820 Merelbeke
Meer dan 35 jaar samenwerking tussen academische wereld en veiligheidspraktijk!
©2015 - 2020 Centre for Policing and Security. Alle rechten voorbehouden.